SEURAKUNNAN JOHTAMINEN

Niinkuin kaikessa luomistyössä kaikella on paikkansa ja tarkoituksensa, niin myös vanhimmistolla, joka kaitsee seurakuntaa.

keitä me olemme

Seurakunnan johtaminen on…

Yhdessä johtamista. Seurakunta on verkosto ihmisiä. Sen ylin johtajuus kuuluu vanhimmistolle. Seurakunta ei siis ole yhden ihmisen yritys vaan joukko ihmisiä, jotka ovat asettuneet saman unelman taakse. Yhdessä johtamisella saavutetaan turvaa ja näkemystä koko seurakunnan elämään. Miten kävisi, jos yksi tai kaksi meitä kaatuisi? On syynsä että seurakunnan johtaminen on sälytetty useammalle hartialle.

Me haluamme nähdä ja kokea kuinka evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta löytää, kasvattaa ja lähettää ihmisiä palvelemaan tätä maailmaa. Tätä suurta missiota varten, meidän tulee löytää yhteistä näkyä ja suunta, jotta voimme toteuttaa sen tehtävän, jonka Jumala on seurakunnalleen antanut. Muistattehan rukouksin vanhimmiston jäseniä – ihmiset Jumala on valinnut seurakuntaa johtamaan ja joskus siinä onnistutaan paremmin joskus huonommin.

Alla voit tutustua vanhimmiston jäseniin lyhyesti, sekä siihen mikä vanhimmisto on.

Kim Auvinen

Seurakunnan pastori

Kim on kahden lapsen isä ja ollut avioliitossa noin 20 vuotta. Sydämellä on raamatusta nousevat kokonaisuudet sekä opetuslapseuspolku. Haluan nähdä ihmisten kasvavan kristittynä, sekä löytävän paikkansa suuressa Jumalan valtakunnan työssä.

Seurakunnan johtaminen

MIKÄ ON VANHIMMISTO?

1.Timoteuskirje 2 luku – Vanhimmisto on seurakunnan keskeltä, seurakunnan valitsema joukko ihmisiä. Vanhimmiston tehtävänä on huolehtia seurakunnan hengellisestä tilasta ja suunnasta. He myös ohjaavat yhdessä seurakunnan toimintaa eteenpäin. He kaitsevat, siis valvovat ja huolehtivat yhdessä seurakunnan elämästä. Laajempi esitys löytyy linkin takaa!

Kouvolan vapaaseurakunnassa vanhimmiston jäsen valitaan 4 vuodeksi kerrallaan. Valinta tapahtuu tietysti rukoillen ja keskustellen, jonka päätöksen sitten seurakunta tekee äänestysperiaatteella. Seurakunnan vanhimman tehtävä ei ole kevyt ja siihen liittyy suuri vastuu myös Jumalan edessä. Voit lukea laajemman esityksen ja ajattelua siitä mikä on vanhimmisto alla olevasta linkistä.

Vanhimmisto
Olli Aarnio

Seurakunnan puheenjohtaja

Olli on aktiivinen liikkuja ja hän on monessa liemessä koeteltu vakaa kristitty. Ollia voi tavoitella puhelimitse tai tapaat häntä myös usein seurakunnan tilaisuuksissa.

Marko Sillanpää

Vanhimmiston sihteeri

Tarkkanäköinen ja nyt erityisesti paneutunut laajasti ilmestyskirjaan. Markoa tapaat kokouksissa vetämässä, sekä puhumassa.

Henry Helmi

Vanhimmiston jäsen

Henry on seurakuntamme kulmakiviä, rauhallisella ja huomioivana luonteena. Henryn voit tavata hyvin seurakunnan tilaisuuksissa.

Pekka Kurki

Vanhimmiston jäsen

Pekka on vanhimmiston nuorin jäsen. Opettajana ja perheen isänä hän tuo mukanaan näkökulmaa, joka saattaisi jäädä huomioitta. Pekkaa ja hänen perhettään näet usein kokouksissa.

Mikko K.

Vanhimmiston varajäsen

Mikko on perheenisä ja valmentaja. Mikkoa voit tavata usein kirkon sunnuntaissa. Varajäsen on mukana vanhimmiston työskentelyssä.

F.A.Q.

Saattaa ehkäpä kiinnostaa…

Uskommeko Hengen armolahjoihin?

Kyllä, uskomme koko Jumalan ilmoitukseen myös tällä saralla. Pyrimme löytämään, käyttämään ja ylläpitämään armolahjoihin perustuvaa kulttuuria seurakunnan elämässä. Taivaallinen Isä on hyvä antaja, lahjat ovat suuri ilo ja apu uskovien elämässä, jotka toimivat myös todistuksena Jeesuksen evankeliumin totuudesta.

Mistä seurakunta saa rahaa?

Vapaaseurakunta toimii lähes täysin n. 95% yksityisten lahjoitusten varassa. Seurakuntaa siis kannattelevat pitkälti sen omat jäsenet, uskollisuus tässäkin asiassa on hedelmällistä ja mahdollistaa seurakunnan vaikuttavan työn sen laajuudessaan. Kouvolan kaupunki tukee hieman lapsi- ja nuorisotyötä leiri- ja toiminta-avustuksin. Kiitos!

Voinko tulla, vaikken ole seurakunnan jäsen?

Seurakunnan elämään voi kaikki ihmiset tulla mukaan. Saat aivan vapaasti osallistua Jumalanpalveluksiin, ryhmien tapaamisiin ja lähes kaikkeen seurakunnan toimintaan. Päävastuu tehtävät kuitenkin hoituvat seurakuntalaisten toimesta, myös äänioikeus on vain seurakunnan jäsenillä. Olet sydämellisesti tervetullut seurakuntamme toimintaan mukaan.

Onko vapaaseurakunta ainut ja oikea?

Jos meren voisi täyttää hiekanjyvillä, niin silloin se saattaisi olla mahdollista. Mutta Jumala on suurempi kuin meidän käsityskykymme. Kuulumme vapaakirkolliseen perheeseen, jossa on omat luonteen lujuutensa ja heikkoutensa. Meidän ehkäpä luonteenpiirteeseen kuuluu avarasydämisyys, joka ilmenee allianssi henkenä. Toinen tärkeä piirre on ajattelullinen vapaus teologisissa kysymyksissä. Meillä saa kysyä ja kyseenalaistaa, olemme matkalla kohden syvempää ymmärrystä totuudesta.

Miten pääsee mukaan?

Tuleppa kokoukseen ja nappaa vaikka pastoria hihasta. Katsotaan mikä voisi olla sinun paikkasi seurakunnan elämässä.

Kristillinen seurakuntako?

Ehdottomasti. Jaamme mm. yhteisen uskontunnustuksen kristillisten seurakuntien kanssa. Teemme myös paikallisesti laajaa yhteistyötä seurakuntien ja kristillisten järjestöjen kanssa.